Total Pageviews Huda

Sunday 29 December 2013

Keputihan?

Pasti ramai yang mengalami keputihan kan? Nak tahu lebih detail pasal keputihan?

Huda pon alami benda yang sama.

Boleh tengok entry Huda yang lepas ye. (KLIK DISINI).

Huda cuma nak tambah sikit-sikit lagi pasal keputihan.

Keputihan juga dipanggil flour albus.

Keputihan ni bukan hanya berlaku kepada orang dewasa bahkan kanak-kanak taw dan biasanya kanak-kanak tidak begitu mempedulikan masalah keputihan ni.

Keputihan terbahagi kepada dua iaitu :

1- fisiologi ialah cairan kadang-kadang berupa mukus yang mengandungi banyak epitelium dengan sedikit leukocyte. Keputihan jenis ini boleh berlaku pada bayi perempuan yang baru lahir sehingga berumur kira-kira sepuluh hari, semasa wanita datang haid, masa ovulasi, keadaan yang kronik di kalangan wanita dengan neurosis, wanita dengan porsionis ectopion uteri serta wanita dewasa yang dirangsang sebelum dan semasa persetubuhan.

2- patolgi ialah cairan yang berupa mukus yang mengandungi banyak epitelium dengan lebih banyak leukocyte. Biasanya keputihan jenis ini disebabkan oleh jangkitan (julat, bakteria, parasit & virus). Walau bagaimana pun, ia juga boleh menyebabkan kehadiran benda-benda asing dalam lubang vagina, putus haid disebabkan oleh gangguan hormon, kecacatan sejak lahir alat kelamin perempuan, kehadiran kanser atau malignant kemaluan, terutamanya di dalam serviks.

Jangkitan akibat kumat (bakteria) :
  • Gonococcus atau dikenali sebagai GO. Warna kekuningan, sebenarnya adalah nanah yang terdiri daripada sel-sel darah putih yang mengandungi bakteria Neisseria Gonorrhoea. Bakteria mudah dibunuh selepas menggunakan sabun, alkohol, bahan cucu dan cahaya matahari. Cara jangkitan adalah melalui hubungan seks.
  • Chlamydia Trachomatis iaitu bakteria yang sering menyebabkan penyakit mata trakhoma dan didapati di dalam cecair faraj dengan Diemsa pewarnaan.
  • Gardenerella pula adalah keradangan faraj tetapi tiada sebab tertentu. Biasanya ianya mempunyai sel-sel epitelium faraj membentuk sel-sel petunjuk biasa dan menghasilkan asid amino yang ditukar menjadi sebatian amina berbau hanyir dan berwarna kelabu.
  • Treponema Pallidum adalah punca kepada sifilis iaitu penyakit kelamin. Penyakit ini boleh dilihat sebagai ketuat kecil dalam lubang vagina dan bibir kemaluan.
  • Candida ialah jangkitan kulat yang mana ianya adalah cecair likat, putih susu (krim sering berbentuk) dan gatal-gatal. Vagina menjadi merah disebabkan keradangan. Kecenderungannya dijangkiti adalah kehamilan, kencing manis dan amalan mengambil pil perancang.
Parasit Trichomonas Vaginalis adalah paling cair dan banyak seperti air buih sabun, berbau, gatal-gatal, kemerahan vulvar, sakit apabila ditekan atau semasa membuang air kecil.

Papilloma Manusia Virus (HPV) dan Herpes Simplex juga menyebabkan keputihan.

Dan untuk merawat keputihan ni bolehlah amalkan ALFAFA COMPLEX. 
Selain dapat menghilangkan keputihan, ALFAFA COMPLEX juga dapat booster susu ibu.

Huda sendiri amalkan ALFAFA COMPLEX dan kesannya memang wallah!! (KLIK SINI)

Boleh tengok testimoni-testimoni kami ye. (KLIK TESTIMONI) :)

No comments:

Post a Comment